انقلاب مصر تحت حمایت صندوق بین المللی پول؟ نه، متشکرم!
بابک پاکزاد بابک پاکزاد

وائل خلیل - مترجم:

• خبر معامله دولت موقت مصر با صندوق بین المللی پول با واکنش های متفاوتی رو به رو شد. برخی با آرامش آن را شاهدی بر چشم انداز اقتصادی مثبت کشور می بینند، اما برخی دیگر، از جمله خود من، از این خبر ناخوشنودیم زیرا تاثیر چنین وامی، فرو رفتن کشور در بدهی و بار هر دم فزاینده بازپرداخت بدهی ها خواهد بود ...


 

خبر معامله دولت موقت مصر با صندوق بین المللی پول که بر اساس آن وامی به مبلغ سه میلیارد دلار در اختیار این کشور قرار می گیرد با واکنش های متفاوتی رو به رو شد. برخی با آرامش آن را شاهدی بر چشم انداز اقتصادی مثبت کشور در میان مدت و بلند مدت تلقی کرده و ابطال ادعاهای وحشت افکنانی را در آن می بینند که با صدای بلند هشدار می دهند که مصر به دلیل انقلاب و تداوم اعتراضات و فعالیت های خیابانی در آستانه ورشکستگی است . و بدین جهت به آن خوشامد می گویند.
اما برخی دیگر، از جمله خود من، از این خبر ناخوشنودیم زیرا تاثیر چنین وامی، فرو رفتن کشور در بدهی و بار هر دم فزاینده بازپرداخت بدهی ها خواهد بود.
جزئیات نگران کننده بیشتری نیز وجود دارد، باید به این موضوع توجه خاص کرد که ما درباره صندوق بین المللی پول صحبت می کنیم. تظاهرات ها علیه حسنی مبارک را طی ده سال گذشته مکررا به خاطر می آورم و شعار علیه "بانک" و "صندوق" را، منظورم صندوق بین المللی پول و بانک جهانی است. ما شعار می دادیم" بانک بر ما حاکم نخواهد شد،امپریالیسم بر ما حاکم نخواهد شد"و"معنای بانک اینجا ست :گرسنگی،فقر،افزایش قیمت ها".
صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، سالها، اقدامات نئولیبرالی را توسط مبارک و دولت هایش به اجرا گذاشتند و به خاطر شجاعت و دستاوردهایش، خروارها تعریف و تمجید و تحسین نصیب وی کردند.
هر سال ، کارشناسان بین المللی "پیشرفت" و "عملکرد" اقتصاد مصر را می ستودند در حالی که اکثریت مصری ها می دیدند معیشت اشان رو به اضمحلال است و شرایط زندگی اشان بدتر شده. تحقیق صورت گرفته از سوی International Republican Institute نشان داد که شصت درصد جمعیت احساس می کرده که استاندارد های زندگی اش طی سال گذشته بشدت نزول کرده و همین مساله یکی از دلایل کلیدی برای مشارکت در انقلاب بیست و پنج ژانویه بود.
هرسال، شاهد بودیم که چطور ثروتمندان و قدرتمندان ، ثروتمندتر و قدرتمندتر شدند وهر سال بیهوده منتظر بودیم که رشد اقتصادی متوالی به پایین سرریز شده تا قطره هایی نیز نصیب توده های فقیر و زحمتکش شود.انتظاری که به سرانجام نرسید.
و هنگامی که صندوق بین المللی پول و نهادهای بین المللی مشابه ،مصر را به بهره وری و حذف هزینه های بی فایده نظیر یارانه های مواد غذایی و امور اجتماعی فراخواندند ، در قبال فساد هولناک و بی شرمانه ای که حاکم کشور،خانواده اش و دوستان و دار و دسته اش مرتکب می شدند محترمانه ساکت ماندند.آخرین وزیر مالیه مبارک،یوسف بوتروس غالی،فارغ التحصیل صندوق بین المللی پول که با سمت رئیس کمیته مشاوره سیاست گذاری آن سازمان خدمت می کرد به سی سال زندان به جرم فساد در ارتباط با استفاده نابجا و نادرست از اتوموبیل ها یی که توسط خدمات گمرکی مصر توقیف شده بود محکوم شد.بوتروس غالی غیابا محکوم شد زیرا او یکی از معدود مقامات باهوش بود که به محض اینکه اعتراضات منجر به سرنگونی مبارک شد کشور را ترک کرد.
من باور دارم که آینده این کشور نباید با همان بروکراتهای گرانقیمت غیرپاسخگو و غیر منتخب و اقتصاد بازار و نماگر کسر بودجه ی مقدسشان رقم خورد،آینده ما با تکیه به یک اقتصاد نوین که از درون رشد می کندو برای اکثریت مصری ها امکانات فراهم می کند،مدرسه برای تحصیل فرزندانشان،بیمارستان برای دریافت مراقبت های بهداشتی و پزشکی ومشاغلی که یک زندگی با عزت را تضمین کنند،رقم خواهد خورد.
انقلاب ما قبل از آن که خواستار سرنگونی مبارک شود،"عدالت اجتماعی و عزت انسانی" را خواستار بوده است و تا کسب آنها از پای نمی نشیند.

منبع:گاردین


 


June 16th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی